Femmes et guerres

The Second World War’s heroine in movies

The war’s heroine holds a spe­ci­fic place in the movie thea­ter accor­ding to the nature of films and/or their date of pro­duc­tion. Most of the time, women are confi­ned to the second plan,as back­ground figure or in the sen­ti­men­tal sphere to spare them a direct com­pro­mi­sing with vio­lence, on the model of Westerns until the fif­ties, that is to say : The Great Illusion (J. Renoir, 1937) ; Rome open city (R. Rossellini, 1945) ; Times to love and times to die (Dr Sirk, 1958) etc. Later, women have taken up more place and they put riding amazon habit.

It is a matter to take occi­den­tal films as a model, and to iden­tify female per­sons with their func­tion and their use in films of fic­tion. They are often linked with the under­ground strength (run­ning a risk) of the Resistance, Women have ente­red into the action films, among them : The forty and one (Tchoukhrai,1956) ; The skin, (Liliana Cavani, 1980) ; as a symbol of the heroic resis­tance of a society (Lucy Aubrac) or com­pe­tent in the sub­ject (stra­te­gic, tech­nic) to rebel against the ste­reo­type of « the sen­si­tive woman » whose titles are : The Commissioner, Army in the shadow... To the very end of the war, in her last ava­tars, she is at the center of the vio­lent action (Niki, Lara Croft) for the State ser­vice. If women have, from this time, found their place in the war­rior moder­nity, howe­ver, they are still kee­ping a spe­ci­fic status. To proof of it, this unbe­lie­va­ble pro­ces­sing : a put-up job by United-States to exfil­trate that young ame­ri­can girl sol­dier at the time of the Gulf war which gave rise to an extra­or­di­nary reper­cus­sion and fol­lo­wed up to seve­ral fic­tions on TV.

Like all mino­ri­ties, women emerge as war­rior role in movies such as a « dif­fe­rent cinema » concer­ning the Indians, the Black American, the homo­sexuals and other ethnic mino­ri­ties groups, poli­tic or reli­gious appea­red in the six­ties / seven­ties. The war­rior woman is out of her logis­tic role against the tra­di­tio­nal mas­cu­line assi­gna­tion, to prove to her audience her incre­di­ble effi­cacy as a figh­ter.

La guerrière à l’écran

L’héroïne de guerre au cinéma occupe une place spé­ci­fi­que selon la nature des films et/ou leur date de pro­duc­tion. Souvent can­ton­nées au second plan ou dans la sphère sen­ti­men­tale, leur épargnant ainsi, à l’instar des Western, toute com­pro­mis­sion directe avec la vio­lence jusque dans les années 1950 -La grande illu­sion (J. Renoir, 1937) ; Rome ville ouverte (Roberto Rosselini, 1945) ; Time to love and Time to die, (D. Sirk,1958) etc. - les femmes pren­nent ensuite plus de place et endos­sent la pano­plie des ama­zo­nes.

Il s’agira à partir d’exem­ple de films occi­den­taux d’iden­ti­fier et de « modé­li­ser » les per­son­na­ges fémi­nins, leur fonc­tion et leur usage dans les films de fic­tion. Souvent asso­ciées à la force clan­des­tine (et au danger) de la résis­tance, les femmes inter­vien­nent dans les scènes d’action (exem­ple, Le Quarante-et-unième (Tchoukraï, 1956, La peau, Liliana Cavani, 1980) ; comme sym­bole de l’enga­ge­ment résis­tant d’une société (Lucy Aubrac), ou de la com­pé­tence (stra­té­gi­que, tech­ni­que) s’oppo­sant au sté­réo­type de la « sen­si­bi­lité fémi­nine » (La Commissaire, L’Armée des ombres,),… Jusque bien après la guerre, dans ses der­niers ava­tars où elles est au centre de l’action vio­lente (Nikita, Lara Croft) au ser­vice de l’État. Si dans la moder­nité guer­rière les femmes ont désor­mais leur place, elles n’en garde pas moins un statut par­ti­cu­lier. Pour preuve l’incroya­ble opé­ra­tion montée par les Étas-Unis pour exfil­trer cette jeune sol­date amé­ri­caine lors de la guerre du Golfe qui donna lieu à un reten­tis­se­ment média­ti­que extra­or­di­naire et à plu­sieurs fic­tions télé­vi­sées.

Comme toutes les « mino­ri­tés », les femmes émergent au cinéma dans des rôles guer­riers tout comme un cinéma « dif­fé­rent » fit émerger à partir des années 60-70, les Indiens, les Noirs d’Amérique, les homo­sexuels comme d’autres mino­ri­tés eth­ni­ques poli­ti­ques ou reli­gieu­ses. La femme guer­rière sort de son rôle logis­ti­que pour oppo­ser à l’assi­gna­tion tra­di­tion­nelle mas­cu­line et à ses spec­ta­teurs, l’effroi de son incroya­ble effi­ca­cité de com­bat­tante.